Intervju: Ketrin Hataja, umjetnička direktorka Operosa i Operosa Fondacije /
Operosa Montenegro Opera Festival, operski i festival klasične muzike, koji se odigrava u Starom gradu Herceg Novi, tvrđavama Kanli Kula i Forte Mare, već ima status ozbiljne ljetnje manifestacije koja okuplja brojne ljubitelje te vrste umjetnosti i koja je zaista oplemenila kulturnu ponudu grada kako za turiste tako i za građane Herceg Novog. Iza festivala stoji humana priča Operosa Fondacije i rad gospođe Ketrin Hataja nekadašnjeg mecosporana, koja ima misiju da sa Fondacijom pomogne školovanje, karijere i promociju mladih operskih talenata sa prostora Balkana, kako kroz Fondaciju tako i kroz obrazovni program Operosa Academia. Sa Ketrin sam razgovarala o Festivalu ali i o tome šta je ovu umjetnicu i humanistu koja je obišla takoreći cijeli svijet, „vezalo“ za Crnu Goru...
C.M: Koji je bio motiv da se osnuje Operosa Fondacija i da li se Vaša misija tokom godina promijenila?
Operosa Fondaciju sam osnovala s ciljem da promovišem mlade operske umjetnike i približim operu mlađoj publici. Mladom umjetniku može biti veoma teško da obezbijedi profesionalni angažman ukoliko nema scensko iskustvo, jer producenti radije igraju na sigurno sa već iskusnim izvođačima. Opera se danas doživljava kao teška i dosadna tema, a ja vjerujem da je mladost ključ razvoja opere za buduće generacije. Potrebna nam je nova publika, a ko bi je bolje privukao ako ne vršnjaci. Njihova izvođenja mogu odražavati današnja goruća pitanja i pokazati ujedno da opera može biti moderan oblik zabave. Uključivanje modernih tehonologija u predstave i produkcije kroz saradnju sa umjetnicima i komunikaciju sa publikom je veoma važno za prelazak iz klasične umjetničke forme u digitalnu eru. Ova transformacija je od našeg osnivanja do sada bez sumnje najveća promjena koju smo morali uzeti u obzir.
Ketrin Hataja – više od 30 godina u operskoj industriji sa bogatim iskustvom života širom svijeta
Ketrin Hataja, preduzetnica, mecosopran, operski profesionalac i osnivač festivala klasične muzike, Operosa Montenegro Opera Festival, i Operosa Akademije, više od trideset godina radi u operskoj industriji. Nordijskog je porijekla, od majke Šveđanke i oca Finca, iz porodice kompozitora, muzičara i pisaca. Studije solo pjevanja započela je u Parizu, odakle ju je karijera vodila u operske kuće i festivale širom Evrope, sve do Balkana. Nakon što je u Parizu upoznala svog supruga, takođe Finca, godinama su zajedno živjeli u Rusiji, Omanu i Velikoj Britaniji, gdje su im rođena dva sina. Ketrinina strast prema operi i pronalaženju načina da ljudima približi ovu divnu umjetničku formu navela ju je da osnuje Operosa Fondaciju.
C.M: Putovali ste mnogo i obišli svijet. Kako Vas je put doveo do Balkana i zašto ste odlučili da se zadržite u Crnoj Gori?
Porijeklom sam iz Finske, iz porodice Hanikajnen sa bogatom istorijom pisaca i kompozitora od kojih su mnogi bili aktivni širom Evrope. Mislim da je praćenje njihovih stopa i rad u muzici i kulturi unaprijed programirano u mojoj DNK! Studije opere započela sam u Parizu, nakon čega sam, zbog posla mog supruga, imala sreću da živim i istražujem operu u Rusiji, Velikoj Britaniji, Bugarskoj, Srbiji, Omanu i naravno Crnoj Gori. Crna Gora mi je jednostavno ukrala srce i nema drugog načina da to opišem! Tada sam shvatila da opera u Crnoj Gori ne postoji i otkrila sam nevjerovatne tvrđave u Herceg Novom. Nisam odoljela tom izazovu i odlučila sam da napravim festival.
C.M: Koja mjesta u Crnoj Gori Vam se najviše sviđaju i zbog čega?
Zaljubljena sam u Jadransko more i brojne male gradove, plaže, uvale i nevjerovatne restorane sa morskim plodovima duž čitave crnogorske obale. Kao dijete sam svako ljeto provodila na očevom čamcu na finskom arhipelagu i blizina mora me čini srećnom. Tako da je istraživanje crnogorskih planina i kanjona na samom vrhu naše porodične avanturističke liste.
C.M: Da li Vam prija ovdašnji stil života, koliko se razlikuje od svega što ste imali priliku da vidite i šta je to što Vas privlači najviše?
- Crnogorski narod je tako srdačan i gostoljubiv. Dajem sve od sebe da naučim jezik i otkrila sam da mi je upravo to omogućilo da se približim lokalnom stanovništvu i njihovim običajima. Zaista sam živjela na dosta mjesta, ali svaki put kad stignem u Crnu Goru jednako sam uzbuđena što sam ovdje. Crna Gora ima veoma bogatu istoriju i kulturnu baštinu, njeno inkorporiranje u samu srž Operose pokazalo se kao veoma bitan faktor za potpuni doživljaj crnogorskog operskog festivala. Najviše me privlači što kulturi Crne Gore mogu doprinijeti nečim tako jedinstvenim.
C.M: Operosa Montenegro Opera Festival se već godinama organizuje u Crnoj Gori. Da li ste blizu ispunjenju svoje misije?
Uspostavljanje festivala kao što je Operosa Montenegro Opera Festival bilo je moguće samo zahvaljujući podršci Opštine Herceg Novi, Turističke organizacije Herceg Novi, Herceg Festu, Ministarstvu turizma, našim sponzorima i donatorima. Osim toga, produkcija ne bi bila uspješna bez nevjerovatnog Operosa tima i talenata koji su nastupali na scenama tvrđava Kanli Kula i Forte Mare. Od svog prvog izdanja festival je zaista procvjetao i privlačio hiljade gledalaca i stotine mladih izvođača koji su iz cijelog svijeta dolazili u Herceg Novi. Ali nakon ovako izazovnog perioda koji nas je sve zadesio usled pandemije Covid 19, shvatila sam koliko jedna toliko neočekivana situacija može biti poražavajuća. Nikako nije opcija da se zadovoljimo malim stvarima, već moramo uvijek stremiti ka tome da sve što radimo svaki put radimo bolje.
C.M: Opera ima svoju publiku koja se svake godine raduje ovom festivalu. Da li mislite da ste tokom godina uspjeli da privučete novu publiku, posebno kada je riječ o mladim generacijama?
Privlačenje mlađe publike je bio suštinski dio naše misije od samog početka. Za nas je zaista velika nagrada kada vidimo djecu na predstavama, jer oni će sutra biti odrasla publika koja će dovoditi svoju djecu. Takođe smo imali produkciju u kojoj su lokalni tinejdžeri bili akteri. Bila je to savremena, impresivna opera koja je obrađivala temu vršnjačkog nasilja i snažno je odjeknula među mladim učesnicima. Ovo je bio savršen primjer kako opera može pronaći svoj put i u modernom svijetu i na taj način biti zanimljiva mladima. Konačno, uspjeh Operosa Montenegro Opera Festivala se i mjeri zadovoljstvom publike. Jako smo zahvalni na konstantnom rastu broja posjetilaca, na njihovom uvažavanju našeg rada i na tome što dovode i svoje prijatelje i porodicu na naš festival. Drugi značajni aspekt ovog uspjeha je podrška medija i mi smo veoma ponosni na divnu saradnju sa lokalnim medijskim kućama. Oni nam pomažu da se naš glas čuje još dalje.
Operosa promoviše mlade talente iz Crne Gore, Srbije i Bugarske
Ketrin je osnovala operski festival Operosa 2006. godine sa svrhom promocije mladih i talentovanih pjevača. Operosa trenutno djeluje na teritorijama Bugarske, Srbije i Crne Gore, i događaji u organizaciji Operose su izuzetno praćeni i prihvaćeni u regionu, ne samo od strane lokalnog stanovništva, već i internacionalne publike i medija. Ketrin je takođe razvila obrazovni program Operosa Academia kroz koji mladi pjevači rade na izvođačkoj tehnici, interpretaciji, i scenskom pokretu kroz serije master klasa i radionica u Bugarskoj, Srbiji i Crnoj Gori.
C.M: Kako zamišljate budućnost opere u Crnoj Gori? Koje su Vaše lične želje i ka čemu najviše stremite?
Do sada smo došli do divnih dostignuća, ali ima još mnogo ciljeva koje treba postići. Klasična muzika u Crnoj Gori je veoma visokog kvaliteta i zbog toga i opera ovdje zauzima svoje prirodno mjesto. Nadam se da će nacionalne institucije još više podržati Operosu i da ćemo uspjeti da razvijemo svrsishodnu saradnju sa Muzičkom akademijom, čime bismo proširili svoje znanje i unaprijedili međunarodnu mrežu partnera u korist mladih i ambicioznih pjevača Crne Gore. Iznad svega želimo da Ministarstvo kulture prepozna naš rad i da festival stekne status manifestacije od nacionalnog značaja. Zaista vjerujem da je sve što smo do sada uradili kvalitetan pokazatelj našeg truda i ulaganja i ovakav pogled na budućnost je moja najiskrenija želja.